zaterdag 4 januari 2014

Zelfgemaakte kerstkaartjes

Ik toonde in de voorbije maand al een aantal voorbeelden van nieuwjaarsbrieven of kerstkaartjes en ik heb nu nog een allerlaatste voorbeeld. Dan stop ik er weer even mee voor dit schooljaar. Voor mijn leerlingen maakte ik een 75-tal kerstkaartjes en ik deed ze gisteren op de bus. Rijkelijk laat, ik weet het, maar ik had er een goeie reden voor.

De kaartjes zelf waren leuk om te maken, maar ik had o zo veel miserie met de omslagen. Niet dat ik iets speciaals of erg moeilijk van mezelf eiste hoor, nee neen, het was die naaimachine hier die niet meer meewilde. Gisteren heb ik hem letterlijk buitengegooid, ik was het zo beu en ik heb dan maar even op het kindermachientje van mijn nichtje gestikt (hier las je al iets meer over die Janome). Echt, wat een verschil. Ik stik hier al een paar jaar op een Medion en die wilde de laatste maanden echt niet meer mee. Binnenkort stap ik dan ook naar Puype in Brugge en schaf ik mij een Bernina aan. Later meer hierover!

Bon, de kerstkaartjes dus. Zo ga je te werk.

1. Neem een zwart A4-blad en plooi dat in vier.


2. Snij op de lijnen het blad in vier stukken. Uiteraard kun je ook lijnen trekken en niet plooien, maar dan heb je wat meer tijd nodig.

3. Maak een sjabloon van een driehoek. Zorg dat die driehoek mooi op een vierde van een A4-blad past.


4. Teken de driehoek over door rond de randen van het kartonnetje te tekenen. Zorg ervoor dat de driehoek mooi in het midden staat.

5. Snij nu de driehoek met een breekmes uit. Je kunt de driehoek ook met een schaar uitknippen, maar dat vind ik net iets moeilijker. Je bekomt een zwart A6-kaartje met een gat erin.


6. Teken die zelfde driehoeken in een Word-document en probeer er zoveel mogelijk op één blad te krijgen.


7. Kleur deze witte driehoeken nu willekeurig in. Ik deed dat in de vorm van een regenboog, maar er zijn natuurlijk tal van mogelijkheden. Ik gebruikte erg vette wasco, uiteraard zijn stiften of verf ook heel geschikt.


8. Knip de driehoeken uit en plak ze aan de achterkant van het zwarte kaartje. Zo bekom je een driehoekig kader met een moderne, abstracte kerstboom.


9. Neem nu een wit blad en doe net hetzelfde als met het zwart blad. Plooi het blad in vier en knip of snij het in evenveel delen.

10. Schrijf op die kaartjes een boodschap. Ik gebruikte hiervoor zwarte stift zodat de voor- en achterkant van het kaartje mooi samengaan.


Als je bovenstaande stappen een 75-tal keer doorlopen hebt, bekom je dit:


Plooi als laatste een gekleurd blad in twee en stik de zijkanten toe met je naaimachine. Kies een mooie siersteek. Schrijf daarna de naam van de ontvanger op de omslag. Ik knipte met mijn snijmachine wel een stukje van het blad want een A4-blad was net iets te groot voor mijn kaartje.


Na zweten, zwoegen, vloeken, tieren en terug kalmeren bekwam ik dit:


En ik hoop dat mijn leerlingen toch nog blij zijn met hun late kaartje. Ik deed ze gisteren (in dat hondenweer) op de bus. Maar ze werden met heel veel liefde gemaakt en uitgedeeld!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...